Cookies

Cookies používáme k přizpůsobení obsahu webových stránek a k analýze provozu. Více informací naleznete zde: Chráníme vaše osobní údaje

K Baťovu kanálu míří ročně čtvrt milionu cyklistů. Přes Moravu je přepraví transbordér

Okolí Baťova kanálu zaznamenává obrovský cykloboom. Provozovatelé zareagovali rychle, nakupují za lodě přídavné vleky na kola a po kanále jezdí i speciální cykloloď.Na spadnutí je stavba transbordéru, který umožní cyklistům dostat se přes 70 metrů široké koryto Moravy u Vnorov.

Foto: Baťův kanál, o. p. s.

Jeden z TOP turistických cílů jižní Moravy – unikátní vodní cesta Baťův kanál – dostává v posledních letech pro milovníky aktivního odpočinku nový, atraktivní rozměr. I když vodní turistika stabilně v posledních letech láká za klidnou romantikou na hausbótech, motorových člunech či loďkách stabilně okolo 90 tisíc lidí ročně, pomalu ji začíná „válcovat“ nový fenomén – nájezdy cyklistů. Trasa je totiž nenáročná, 80 kilometrů zpevněných cest sjedou bez problémů senioři, rodiny s malými dětmi a poklidné úseky po rovince zvládne vozíčkář i matky s kočárky.

Nápor rekreačních sportovců, kteří se v malebném regionu moravského Slovácka a části Zlínského kraje chtějí pokochat krajinou kolem Baťova kanálu na kolech, je díky tomu v posledních dvou letech tak silný, že se jich přes měřící místo prohnalo už dokonce astronomických 266 tisíc za jedinou sezónu. Cykloboom je neúnosný, v některých místech kolem vodní cesty se z cyklistů tvoří dokonce „špunty“, které brání plynulému proudění. Dostat se do skrumáže mohou hlavně ve Vnorovech, kde je jedno z přístavišť.

„Cyklisté mají totiž v tomto místě na cestě překážku v podobě křížení řeky Moravy a Baťova kanálu. Jde o velmi zajímavou vodohospodářskou stavbu, kterou ocení ti, kdo plují na hausbótech nebo motorových člunech. Nicméně pro cyklisty, kteří se chtějí dostat na druhý břeh a pokračovat třeba směrem na slovenskou Skalici, jde o velmi složitý úsek. Ten teď mohou vyřešit jedině dlouhou objížďkou. Přes lávku přes jez, která je v majetku a správě Povodní Moravy, se totiž nesmí chodit,“ přiblížil ředitel o.p.s. Baťův kanál Vojtěch Bártek.

Foto: Baťův kanál, o. p. s.

Jak tedy o přízeň cyklistů nepřijít a přitom vymyslet elegantní technické řešení? V plánu je nyní vybudovat v tomto místě v Česku celkem unikátní moderní transbordér. Tedy kovovou konstrukci, pod níž je zavěšené nekonečné lano. Cyklisté, pěší i lidé s koloběžkami nastoupí do přepravní klece a přes řeku Moravu se v úseku širokém zhruba 70 metrů přepraví z břehu na břeh vlastní silou,“ přiblížil Bártek. Vše je turisticky o to zajímavější, že právě v tomto místě vyprojektovali na 80 let staré vodní cestě už kdysi Baťovi inženýři lanovku pro nákladní čluny s uhlím, které potřebovali přepravit do jeho obuvnických závodů ve Zlíně.

„Návštěvníci Baťova kanálu budou moci využívat transbordér za zhruba 15 až 20 milionů korun už za 3 roky,“ slibuje Bártek. A kromě toho už příští rok také téměř kilometr dlouhou cyklostezku s luxusním asfaltovým povrchem. Ta se totiž už od poloviny srpna buduje. Cyklistům usnadní jízdu kolem kanálu od rychlostní silnice z Břeclavi na Strážnici směrem k unikátní technické památce Výklopník. Ten je přitom jedním z největších lákadel na zhruba 53 km dlouhé vodní cestě z Otrokovic do Rohatce a slovenské Skalice, kterou přesně před 80 ti lety kopali ručně Baťovi dělníci.


Celý rozhovor s Vojtěchem Bártkem: 

266 tisíc cyklistů byl zatím rekord, kolik se jich ale kolem Baťáku projede v posledních letech běžně?
Ten boom je otázkou posledních dvou tří let, kdy k nám průměrně přijíždí už čtvrt milionu cyklistů. Trend je vzrůstající, rekordní dny mají na jedné z nejfrekventovanějších částí i 3600 průjezdů. Aktivní trávení volného času a rekreační sportování, resp. jogging, sem táhne čím dál víc lidí.

Znamená to, že cyklisté kolem Baťova kanálu pomalu začínají válcovat ty, kteří na jih Moravy jezdí za vodní turistikou?
Je to tak půl na půl, obojí je trend. Zájem o jednodenní půjčení loděk a hlavně hausbóty je stále obrovský. Vyprodané jsou zhruba na rok dopředu. Ta čísla, kdy si tady lidé pronajmou na týden právě hausbót, nás velmi zajímají. Tito lidé totiž utrácejí v regionu své peníze. Hausbótů rok od roku přibývá, odhaduji, že jich je nyní na Baťově kanále k pronajmutí okolo šedesáti. A počítáme s tím, že i v rámci investice do transbordéru dojde ke zvýšení zájmu o Baťák. Už jen technicky přitáhne určitě velkou pozornost. Bude to mít i další efekt, do přístavu ve Vnorovech se přitáhne elektřina a voda a vybuduje se tam WC.

Další příhodná věc, která cyklo trendu nahrává, je asi i ta, že podél celé cyklostezky vede železnice…
Přesně tak, navíc má dobré frekvence vlakových spojů, které jsou vybavené nosiči jízdních kol. Takže když pojedete z Olomouce do Hodonína a kdekoli vám dojdou síly nebo máte zdravotní či technický problém či se zhorší počasí, můžete kolem kanálu kdekoli naskočit na vlak. S vědomím tohoto sem vyráží spousta lidí i na in-line, koloběžky, bohužel je i hodně elektrokol, která chápu je u seniorů, jinak ne. Myslí na to i Integrovaný dopravní systém jižní Moravy, takže o víkendu jezdí cyklobusy na Novou Lhotu, což je oblíbený turistický cíl pod hřebenem Bílých Karpat. Odtud můžete zamířit k Baťáku také.

Nicméně boom cyklistiky kolem „Baťáku“ je už tak velký, že si kromě cyklostezek vynutil i další fenomén - speciální cyklolodě. Kolik jich aktuálně brázdí vody kanálu?
Zatím jedna, je to novinka. Ten provozovatel jezdí velmi oblíbenou hodinovou plavbu kolem Strážnice, která bývá i hodně naplněná. Přístav je u Skanzenu, takže krásně na sebe vše navazuje. Vyhověl rostoucímu zájmu cyklistů a postavil si cykloloď, se kterou jezdí do Skalice a zpět. Jede pomalu i přes plavební komory, takže jde o zajímavý výlet, kterým si zpříjemníte cyklistiku v okolí. Je to výborná záležitost i ve spojení s hausbótem, kdy si část Baťova kanálu sjedete, zakotvíte v přístavu a vyjedete si někde do okolí na kole-třeba do sklípků v Plžích. Dneska letí i místní pivovary, to je boom v současné době, pořád táhnou i folklorní akce. Cykloloď byl dobrý nápad, zájem je opravdu velký.


Foto: Baťův kanál, o. p. s.

Jak na ten nový trend propojení vodní turistiky s cyklistikou reagují ostatní provozovatelé lodí?
Třeba tím, že začali pořizovat vlečná zařízení za lodě, do kterých se umístí kola. Spojení kola a lodě je ale teď už nutností, skoro všechny hausbóty nebo kabinové lodě jsou vybavené nosiči na kola. A třeba jeden hotel ve Strážnici si na tom dělá byznys. Má vlek na kola, ta svým hostům ráno naloží a odveze je do přístavu. Nasednou na loď, připojí k ní vlek s koly a takto celý den kombinují vodní turistiku s cykloturistikou.

Zvyšuje se díky těmto nabízeným službám i věk turistů, kteří sem jezdí?
Ano, je to tak. Hodně máme nárůst v kategorii seniorů, resp. 60 plus. To je pro nás skvělá cílová skupina.

Do konce roku bude hotový úsek cyklostezky k Výklopníku v Sudoměřicích. Čím tato akce bude navazovat?
Postupně se zpevňuje břehové opevnění, Baťův kanál nebyl dimenzován na průjezd tolika lidí. Mělo by navazovat zpevnění od Vnorov do Veselí, do budoucna by v průběhu pěti let mělo být provedeno asi 7 etap. Dělá se to skládáním kamenné rovnaniny, což je technologicky náročné na čas.

Ta technologie je vybraná s ohledem na zatížení, které tady je?
Přesně tak. Kamenina je samonosná, měla by odolat i vůči vlnám projíždějících lodí. Navíc do ní nevleze bobr, ondatra nebo potkan, který by mohl způsobit díry nebo narušit homogenitu hráze, která se pak začne drolit. A postupně mezi tím vyroste tráva, takže ten industriální ráz zmizí.

Jak rychle na cykloboom zareagovali různí provozovatelé?
Velmi rychle. Podél cyklostezek vyrostla spousta bister, občerstvení, některé fungují už skoro celoročně. Jde o klasické občerstvení plus nabízí mini dílničky, kde se dá opravit kolo, koupit duše, plášť. Samozřejmě mají i dobíjecí stanice elektrokol. Síť je dostatečná. Nemůže se stát, abyste jeli delší trasu, aniž byste měli přístup k občerstvení, sociálnímu zařízení a podobně. Neotevírají jen v extrémně špatném počasí. Jsou to zároveň i přístavy, takže přijedete na kole do krásného prostředí přístavu, kde se občerstvíte a máte výhled na lodičky. I to zvyšuje atraktivitu cyklostezek.


Foto: Baťův kanál, o. p. s.

Baťův kanál je vysoce sezónní záležitost. Odemkne se 1. května a končí se v září. Co s ním v zimě? Dá se nějak využít?
Pro mimosezónní nabídku je tady obrovský prostor. Rezervy má určitě v hromadných plavbách, v byznys plavbách, dají se více pořádat firemní výlety, teambuldingy, různé workshopy. Je potřeba akce více směřovat na září, říjen, květen. Cesta, jak ho vytížit i v zimě, je právě cesta těch různých firemních akcí, večírků, plaveb se svařákem, adventních a novoročních plaveb, zkrátka plaveb na vyhřívaných lodích, třeba za vínem. Stačí plynový nebo elektrický ohřívač. Když se podíváme na Lednicko-valtický areál, tam to jede celoročně.

Stěžují si vodní turisté u vás na něco?
Na kvalitu služeb. Chybí nám břehová infrastruktura, pořízení lodě je totiž snadnější než vybudování přístavu, samozřejmě. Stále jsou místa, jako je například Strážnice, kde je velký zájem o kotvení přes noc a je potřeba mít k tomu i odpovídající služby. Kapacita míst ke kotvení tam už rozhodně nestačí. Pak si stěžují na lidský faktor ve službách, to ještě málo umíme. Ale je to i mzdovými předpoklady, platy ve službách v cestovním ruchu nejsou vysoké. Hodně se tady točí studenti, rychle se mění a hlavně každý rok se učí.

Co chybí podle Vás?
Rozvoj přístavních kapacit, parkovacích stání pro lodě, nedostatečné je i parkování v přístavech. My turisty zveme do regionu, který je vyhlášený nejen tradicemi a folklórem, ale i místní gastronomií. Ta ovšem v přístavech pokulhává.

Není to ale způsobené hlavně přísnými hygienickými normami u nás?
Je, dovedl bych si představit, že by v každém přístavu dělali meníčko celodenně o 3 jídlech. Jenže to se dnes může nabízet maximálně 3 hodiny. Turista ale nemá polední přestávku, takže končíme u nějaké prefabrikované stravy, tedy u smažáků, hranolek, langošů, klobás a párků v rohlíku. My jsme přitom tak krásně bohatý region na gastronomii, ovoce, zeleninu, různé typy alkoholu, vína, je tady spousta minipivovarů. A naše vlastní legislativa to omezuje, což je velká škoda…

Nabídka regionu, kudy kanál vede, je ale velmi bohatá. Komu byste takovou dovolenou nebo víkend doporučil?
Těm, kteří chtějí provázat vodu, kolo, akce, gastronomii a třeba i ochutnávku skvělých vín místních vinařů. Je pravda, že nás hodně zachraňují v nabídce toho, co region poskytuje, akce jako Strážnické slavnosti v červnu, Horňácké slavnosti koncem července, srpnové Bzenecké slavnosti, zářijová vinobraní apod. Na akcích jako jsou trhy, si mohou návštěvníci Baťáku koupit typický regionální výrobek, ochutnat místní speciality, třeba beleše nebo laty, odvézt domů víno. Suverénně nejvytíženější je ale první červencový týden, kdy jsou dva státní svátky. Češi mají prostě radost, když ušetří den nebo dva dovolené.

Co třeba přetížení manažeři velkých firem? Není vodní romantika na ně až moc poklidná a nudná? 

Tak s těmi je celkem problém. Ty to zpomaluje až moc. Oni jsou zvyklí řešit všechno rychle, posílat si informace a najednou tam vypadne signál a není připojení k internetu a pro ně je to strašně nepříjemné. Tedy než se to zlomí. Pro TOP manažery to není příjemné, obecně je to ale velmi příjemné pro starší generaci, která má pohodu ráda, jezdí hodně starší lidé s dětmi. Také zaznamenáváme pánské i dámské jízdy, třeba party zdravotních sester z celé republiky.

Vrací se sem?
Ano, může za to i ekonomika, které se teď daří.

Na kanálu je 13 plavebních komor, koncem září skončí možnost jimi proplout. Pokud ale neprobíhají opravy či rekonstrukce, dá se domluvit na proplutí individuálně?
Ano, provozovatelé mají ovladače od plavebních komor a tam já vidím tu cestu, jak natáhnout sezónu. Také firmy by si mohly pronajímat velké lodě. Zvažujeme s provozovateli na ta méně vytížená období roku i nějakou slevovou akci.

Foto: Baťův kanál, o. p. s.

Vrací se kvůli bezpečnostní situaci v Evropě turisté více do českých destinací? 

Hodně to vnímám. Česko je plné krásných turistických cílů, je si z čeho vybrat.

Co zahraniční turisté? Našli si už Baťův kanál?
Pomaličku, oni jsou vůči nám nedůvěřiví, hlavně ti ze západu. Podle mě mají obecně k nám bariéru plus stále ještě trvá u nás jazyková bariéra, která na toto může mít vliv. Hodně sem jezdí Slováci, Poláci, viděl jsem tady i Nory.

Co se na Baťově kanále chystá v horizontu příštích pěti let? Jak se zvýší komfort a zázemí?
Zásadní bude prodloužení Baťova kanálu na obě strany, především ze Sudoměřic do Rohatce a Hodonína. Doufáme, že příští rok na podzim se tato plavební komora začne stavět. Bude to velmi významná investiční akce za zhruba 200 milionů korun, která několikanásobně převýší stavbu přístavu v Petrově. Podobně se připravuje stavba plavební komory na Bělově, což by bylo prodloužení o velice krásný úsek v délce dalších 10 km a napojení turisticky významné Kroměříže na Baťův kanál. Tam máme ale tolik překážek, že to je zatím hudba budoucnosti. Přípravy jsou mnohaleté, Baťův kanál je sevřený nepřehlednou a přísnou legislativou v oblasti povolení staveb. Podobně jako liniové stavby typu dálnice, železnice, silnic apod. Stavba přístavu v Petrově se ale připravovala šest let, což byla na poměry Česka rekordně krátká doba.

O kolik kilometrů se kanál prodlouží po spuštění nové plavební komory na úseku Hodonín – Rohatec?
Baťův kanál končí ve slovenské Skalici. Odtud je zhruba 800 metrový úsek do řeky Moravy, kde se postaví komora a napojí lodě na úseku Hodonín – Rohatec. Půjde o dalších cca 11 km, takže Baťův kanál bude mít pak už přes 60 km. V roce 2021 by se tato plavební komora mohla plně využívat.
A také už se šušká, že se komfort a zázemí turistů zlepší i díky chystané modernizaci a zvětšení přístavu ve Veselí nad Moravou a jeho stavbě v Napajedlech ve Zlínském kraji…
Ano, my teď skutečně čekáme největší rozvoj ve Veselí, kde Město prodalo právo stavby soukromému investorovi. Ten v nabídce přislíbil investici do přístavu ve výši 150 milionů korun. Dalších 50 milionů slíbilo Ředitelství vodních cest, takže by ve Veselí mohl v relativně krátké době vzniknout vedle Petrova další přístav se zázemím na skutečně odpovídající úrovni. Vodní turisté se mohou těšit na to, že se tam s modernizací začne už příští rok…

Foto: Baťův kanál, o. p. s.