Markéta Irglová vyzrála do bohatého zvuku i smysluplných sdělení.
Markéta Irglová o sobě dávala v posledních letech vědět jen sporadicky. Kromě skládání a nahrávání “do šuplíku” se věnovala výhradně svým třem dětem, které porodila na Islandu. I přesto se občas objevila jako koncertní host u Glena Hansarda, na letním koncertě v rodném Valmezu během prázdnin u rodiny, coby doprovodný hlas na albu Damiena Rice nebo ve spojení s blízkou uměleckou přítelkyní Emilianou Torini. Po celou tuto dobu ale Markéta střádala své neotřelé hudební nápady a především díky vlastnímu studiu v klidu zkoušela, jaký zvuk k jejím písním nejlépe “sedí”. V covidovém období vyprodukovala tři delší skladby, všechny zároveň s vizuálně působivými klipy. Nezvyklý čas dal Markétě nejen prostor pro hledání zvukových možnost, ale ovlivnil i jejich obsahové sdělení.
První ze skladeb s názvem Quintessence, nazpívaná s účastí Emiliany Toriny, je pocta přírodě jako výchozímu bodu naší neexistence. Klip v působivých islandských exteriérech natočila i sestříhala Markéta sama.
Druhá píseň Among the Living, inspirovaná pochmurným výhledem počátku covidové pandemie, je o loučení s těmi, kteří už s námi nemohou být, o vyrovnávání se se ztrátou, hledání vnitřního klidu a míru. Původní klip s použitím dokumentárních fotografií doplnil letos na podzim video-film, jehož vizuální působivost a taneční choreografie výrazně přesahuje standardy hudebních videoklipů.
Závěrečná píseň této neformální trilogie Mother, je poctou všem ženám-matkám, ale přeneseně i všem, kdo nezištně obětují svůj čas i životy ve prospěch druhých. S Markétou si zde zazpívaly Charlie a Hattie Webbovy, duo zpěvaček doprovázejících Leonarda Cohena na jeho posledních koncertních turné.
Všechny tyto písně jasně ukázaly nový tvůrčí směr, kterým se Markéta Irglová vydala a který ji očividně “sluší”. Základní klavírní linky jsou postupně rozšiřovány až do širokého, téměř symfonického zvuku s dominantními smyčci a bohatou instrumentací. Každá z těchto minisymfonií je magickým světem, kde zvuk, hlasy i obraz vytvářejí uzavřený kruh, ve kterém je posluchač, který má chuť do něj vstoupit, příjemně vyrovnán se světem, v němž žije.
Na tento tvůrčí směr navázalo letos třetí sólové album Markéty Irglové s názvem Lila, v ČR vydané a distribuované vydavatelstvím Indies. Obsahuje devět autorských skladeb a sklízí nadšené reakce posluchačů i uznalé recenze kritiků.
Našli jsme další akce, které by se vám mohly líbit.
Mrkněte na ně.
tip na 12 akcí
Carel Kraayenhof Quartet uctí svůj hudební idol Astora Piazzollu u příležitosti jeho stých narozenin.
V příštím roce uplyne 60 let od jejich prvního společného sourozeneckého vystoupení.
Nová venkovní úniková hra od MysteryRoom je tu!
Coby umělecký šéf Činohry NdB oslovuji Vás touto cestou již popáté. Rozhodujícími příležitostmi k tomu Vás oslovit jsou ovšem samotné činoherní premiéry.
Následující baletní sezona přinese na jeviště Janáčkova a Mahenova současnou baletní tvorbu i velká jména světové choreografie.
Dvě následující sezony se budou nést v duchu oslav Roku české hudby 2024 a projektu Smetana200, jehož bude Janáčkova opera NdB jedním z hlavních partnerů.
“Co je na tom krásného?!” Taje, úskalí a potenciál modernistické architektury.
Začátkem roku 2023 se Adam Malík (frontman úspěšné kapely AC/CZ) vydává na svou sólovou dráhu své autorské hudby.
Jedinečná možnost pro veřejnost vyzkoušet si dobrovolnictví v nejrůznějších podobách.
Městskou galerii tvoří dvanáct velkoplošných obrazů na štítových zdech domů v lokalitě známé jako brněnský Bronx; některé hlídkují na jeho pomyslných hranicích.
Závěrečný koncert řady benefičních koncertů na podporu náročné opravy kostela sv. Jakuba v Brně.