Violoncellový koncert a moll patří k vrcholným dílům violoncellové romantické literatury.
ROBERT SCHUMANN Violoncellový koncert a moll
DMITRIJ ŠOSTAKOVIČ Symfonie č. 4 c moll
Steven Isserlis violoncello
Filharmonie Brno
dirigent Dennis Russell Davies
Bytostný romantik Robert Schumann
Robert Schumann se svou ženou Clarou v roce 1850 opustil Sasko a odebral se do Düsseldorfu, kde získal místo hudebního ředitele. Příznivé prostředí s poklidnou porýnskou krajinou probudilo ve skladateli novou tvůrčí sílu, která se projevila nejen v rychlosti vzniku nových děl, ale i v bohaté invenci, jíž byla tato díla naplněna. Violoncellový koncert a moll patří k vrcholným dílům violoncellové romantické literatury. Jak je pro Schumanna příznačné, skladba je koncipována symfonicky: na sólistu sice klade vysoké technické nároky, ale potlačuje virtuózní okázalost ve prospěch hudebně-filozofického sdělení.
Šostakovičova Čtvrtá
Symfonie č. 4 c moll z roku 1936 bývá charakterizována jako „znějící panorama Sovětského svazu 30. let“. Je to panorama monumentální a děsivé zároveň, s prvky sarkasmu a ironie pro Šostakoviče tolik příznačnými. Vznikala právě v době agresivního útoku (nejen) na jejího autora. Šostakovič symfonii přesto dokončil a svěřil ji k provedení Leningradské filharmonii. Místo premiéry se však objevilo strohé oznámení, že k ní skladatel nedal souhlas – dnes víme, že to bylo způsobeno sebezáchovou. Šostakovičovi šlo o život, dokonce sám pomýšlel na sebevraždu… V roce 1945 spolu s Mieczysławem Weinbergem zahrál na neveřejném koncertě vlastní úpravu symfonie pro dva klavíry, postupně se však smířil s tím, že Čtvrtá symfonie provedena nebude. K její premiéře došlo teprve čtvrtstoletí po jejím vzniku, 30. prosince 1961. „Tehdy to vypadalo tak, že uvedení mých skladeb přináší jenom samé potíže. Malé operní divadlo přivezlo do Moskvy Lady Macbeth – a byl z toho Chaos místo hudby. Velké divadlo provedlo můj balet a tumáš, Baletní faleš. A co by se stalo, kdybych tehdy neodložil provedení Čtvrté symfonie? Kdo ví? Snad by nikdo neřekl ani slovo, možná by se má skladba dokonce líbila. Prognóza však byla fatální.“ (Svědectví, Praha 2005)
Našli jsme další akce, které by se vám mohly líbit.
Mrkněte na ně.
tip na 12 akcí
Brněnský baletní soubor vstupuje do nové sezony s výraznými uměleckými počiny, beneficí i účastí na prestižních akcích.
Brněnská opera vstupuje do nové sezony s pestrým programem, který potěší milovníky klasiky i rodiny s dětmi.
Jak napsat hit? Nejen na tuto otázku odpoví a o své práci povypráví jeden z předních hudebních producentů českého současného popu.
Hana a Petr Ulrychovi jako protagonisté týmu Javory a Javory beat působí na naší hudební scéně už desítky let.
Začínali jsme v sedmdesátých letech a v sedmdesáti jsme pořád tady… Zakladatelé a protagonisté Folk Teamu slaví v roce 2025 sedmdesátiny.
31. října 2025 vás srdečně zveme do Mahenova divadla na koncert dvojice vzácných umělců – houslisty Josefa Špačka a klavíristy Miroslava Sekery.
Připravili jsme pro vás v pátek 31. října a v sobotu 1. listopadu speciální dušičkové prohlídky za svitu svící. Svatojakubská Kostnice je počtem pohřbených druhou největší v Evropě a zážitek z místní instalace nemá obdoby, svit svíček z něj určitě udělá nezapomenutelný zážitek.
V roce 2018 jsme si připomněli 100 let od vytvoření tzv. Velkého Brna připojením dvou desítek předměstských obcí...
Výklad se bude týkat životů a působení německých osobností z různých století, jejichž osudy se protnuly s městem Brnem.
Festival RestaurantWeek® se do Brna vrací už potřetí – tentokrát v podzimní edici, která proběhne od 14. října do 16. listopadu 2025.
Brno v časech nacistické okupace zažívalo jedno z nejtemnějších a zároveň nejdůležitějších období své historie.