Z nepřehledně početného a mnohotvárného díla Josepha Haydna (1732–1809) vystupují k epochálnímu významu tři obory: smyčcový kvartet, symfonie a oratorium (včetně mší).
JOSEPH HAYDN Die Schöpfung (Stvoření), oratorium pro sólisty, sbor a orchestr Hob. XXI:2
na text Roberta Lindleye podle Písma a eposu Johna Miltona „Ztracený ráj“ v německém překladu Gottfrieda van Swieten
Lada Bočková soprán
Petr Nekoranec tenor
Peter Mikuláš bas
Český filharmonický sbor Brno
sbormistr Petr Fiala
Filharmonie Brno
dirigent Petr Altrichter
Před koncertem se v 18:00 hodin v ředitelském salonku koná beseda s dramaturgem a jeho hosty. Z důvodu omezené kapacity si rezervujte místo na info@filharmonie-brno.cz.
Haydnova cesta k mezinárodní slávě
Z nepřehledně početného a mnohotvárného díla Josepha Haydna (1732–1809) vystupují k epochálnímu významu tři obory: smyčcový kvartet, symfonie a oratorium (včetně mší). První dva z nich pěstoval Haydn po celou (třicetiletou) dobu svého působení v esterházyovské kapele. Když pak byla (1790) kapela rozpuštěna, dostal osmapadesátiletý, už slavný skladatel slušnou penzi a mohl přesídlit do Vídně. Následující desítiletí mu pak přineslo značný úspěch společenský i umělecký; dvojí triumfální zájezd do Londýna upevnil jeho mezinárodní proslulost a poskytl mu nové tvůrčí podněty. Právě v Londýně poznal anglický Händelův oratorní kult; ten ho inspiroval k oběma oratorním skladbám (oratoriu Stvoření a kantátovému cyklu Čtvera ročních dob).
Libreto Stvoření a premiéra oratoria
Libreto vychází z úvodního textu Písma (Genese), popisujícího stvoření světa Hospodinem během šesti dnů, a opírá se (s použitím jednoho ze žalmů) o Miltonův (1608–1674) proslulý epos Ztracený ráj. Biblický text v recitativech tří archandělských postav posouvá dění kupředu; árie, ansámbly a sbory je komentují. Pětatřicet rozmanitých čísel oratoria je seřazeno v monumentální celek, jenž působí jako dílo z jednoho kusu. Veřejná premiéra Stvoření proběhla 19. března 1799 ve vídeňském Burgtheatru s účastí sto dvaceti orchestrálních hráčů a šedesáti sborových pěvců jako zcela mimořádná událost a připravila tak vítězné tažení Haydnova díla evropskými metropolemi. Sama však byla připravena dvojím soukromým provedením, jež Haydn uspořádal v předešlém roce pro vybranou společnost svých přátel, hudebních znalců a šlechtických sponzorů ve Švarcenberském paláci.
Našli jsme další akce, které by se vám mohly líbit.
Mrkněte na ně.
tip na 12 akcí
Between Silence and Sound je poetická a hluboce osobní hudební pouť, na kterou vás zve italský klavírista a skladatel Lorenzo Masotto.
Zveme vás na koncert německého pianisty a skladatele Clemense Christiana Poetzsche do Besedního domu v Brně.
Večer s plátnem, drinkem a tapas – první termín tohle léto! Přijď si namalovat vlastní obraz a užít si pohodový letní večer.
Přijďte si v červenci a srpnu zacvičit na Solniční 12 v centru Brna, kde sídlí lužánecké pracoviště SVČ Lužánky.
Zažijte nezapomenutelný večer s výjimečným dámským smyčcovým souborem Señoritas Strings, který rozezní magické prostory Červeného kostela v Brně.
Festival pojmenovaný podle písně Jaroslava Ježka a Voskovce a Wericha, patří dětem a mládeži, které se na místo zraku nechávají vést hudbou.
Utrechtský studentský sbor a orchestr provede v Červeném kostele v rámci svého evropského turné Mši h moll Johanna Sebastiana Bacha, známou spíše jako Hohe Messe.
K prázdninám v Brně už neodmyslitelně patří projekce letního kina.
Máte rádi tajemná místa? Troufnete si sestoupit do míst, kde se temné kouzlo historie vznáší ve vzduchu a mihotavé světlo svíček odhaluje stíny dávno pohřbených příběhů pod chladnou městskou dlažbou?
Jako každý rok, i letos se můžete těšit na akci, při níž si připomeneme příjezd císaře Napoleona do města v roce 1805.
Dělat vycházku po něčem, co už takřka sto padesát let neexistuje, není úplně obvyklé. Pokud se přesto, nebo právě proto rozhodnete zúčastnit, zjistíte, že to s tou neexistencí brněnských hradeb není tak docela pravda.